PENDEKATAN BELAJAR BAHASA ARAB SECARA
BERKESAN
Namun begitu, sejauh
manakah keberkesanan yang dicapai oleh
mereka melalui sistem atau kaedah yang sedia ada telah diguna pakai? Sungguh
sukar untuk menjawab soalan yang abstrak ini, disamping kesuntukan masa yang terhad
dan kesukaran untuk mendapatkan matlumat untuk dianalisa. Tetapi apa yang dapat
dikongsi bersama dalam usaha mencari elemen-elemen pemangkin dan mampan untuk
merealisasikan keberkesanan mempelajari Bahasa Arab ini adalah satu
tanggungjawab yang murni kerana ia akan menyumbang kepada prasarana
perkembangan bahasa tersebut disamping menanam sikap dan budaya mempejari bahasa-bahasa yang lain.
Untuk tujuan ini tidaklah
semudah yang kita perkatakan, seperti pepatah Melayu ada menyebut “ berat mata
memandang, berat lagi bahu yang memikul”. Ini menunjukkan bahasa Arab ini
adalah suatu bahasa yang amat sukar berbanding dengan bahasa yang lain. Ini
sememangnya diakui sehingga ia dikenali dengan bahasa “dha”, disebabkan
kesukaran bangsa lain menyebut huruf tersebut yang tidak terdapat dalam
mana-mana huruf konsonan yang dituturkan oleh sesuatu bangsa yang lain di atas
muka bumi ini.
Dalam perbincangan ini, beberapa
method yang diakui meningkatkan potensi
keberkesanan mempelajari bahasa Arab dengan mudah dan cepat kerana
melalui beberapa modul sahaja mereka bukan sahaja sekadar boleh bertutur bahkan
melalui proses yang sama mereka juga bijak menggunakan ( maharah) kemahiran dan
( khibrah) pengalaman untuk mengkaji dan mutala’ah buku-buku dalam bahasa Arab
secara ( mutala’ah zatiah) bersendirian.
Pemakaian method-method ini, boleh kita klasifikasikan kepada tiga
method utama seperti di bawah ini :
1 – Method Asasi ( al-Qae’dah al-Asasiyyah ) :
a . Pembacaan .
b . Mendengar dan Visual.
c . Menulis.
d Bertutur.
2 – Method Pengukuhan ( al-Qae’dah al-Mukathafah ) :
a . Pembacaan.
b. Mendengar dan Visual.
c. Menulis.
d. Bertutur.
e. Sosial intensif ( Aktiviti
Luar ).
3 – Method Pemantapan ( al-Qae’dah ad-Dhabtiyyah) :
a . Pembacaan.
b . Mendengar dan Visual.
c . Bertutur.
d . Menulis.
e. Sosial Intensif ( Aktiviti
Luar ).
Insya Allah, melalui
huraian terperinci setiap method-method ini dan peringkat perlaksanaan akan
menjelaskan proses perkembangan luaran dan dalaman pengimplimentasian Bahasa
Arab yang baik.
Bagaimana method pembacaan
dapat merealisasikan pembelajaran Bahasa Arab dengan mudah dan berkesan?
Perlaksanaan method ini, seharusnya
dijalankan secara berperingkat yang mana method yang sepatutnya didahulukan
adalah diutamakan demi kelancaran dari segi kualiti dan mutu penguasaan yang
baik.
Pendekatan Method Asas Peringkat
Pertama
a. Pembacaan ( Qira`ah ).
Method di peringkat ini,
adalah merupakan satu peringkat asas yang amat penting merangkumi pembacaan,
mendengar, menulis dan bertutur. Pemakaian method dari perspektif pembacaan (
Qira`ah ) adalah bermula dari pembelajaran awal pengenalan dan perbezaan mengenai huruf-huruf Bahasa Arab, kaedah
sebutan ( kaedah Iqra` ) dan lafaz
dialek Arab.
b. Mendengar ( Istima`)
Pemakaian method ini,
adalah pemangkin urutan yang pertama. Method ini merangkumi pendengaran
menggunakan alat bantuan seperti kaset dialog dan perbualan harian. Proses ini
dapat memberi peluang mengenalpasti sebutan dan lafaz yang betul semasa
mengungkapkan perkataan ( kalimah ) dan menghindarkankan sebutan yang songsang
dan tidak tepat. Pemakaian method ini perlu diulangi sehingga kesilapan dapat
dibetulkan dan dalam masa yang sama jika perlu mencatit kesilapan yang telah dilakukan.
Di dalam method ini juga,
melibatkan penontonan filem dokumentari dan diikuti ulasan oleh fasilitator
yang bertanggungjawab. Kepelbagaian method yang dicerakinkan akan menambahkan
minat audien dan ini akan menimbulkan tindakbalas yang positif.
c. Menulis (Kitabah ).
Pemakaian method ini,
adalah pemangkin yang memanpankan lagi urutan yang kedua di atas. Proses
pemakaian method ini akan melancarkan perkembangan pembelajaran Bahasa Arab.
Penulisan yang dimaksudkan melibatkan
skop yang menjadi modul pembelajaran yang diambil. Ini perlu ditekankan untuk
menjamin keselarasan dengan proses urutan yang telah ditetapkan.
Namun begitu, penambahan bahan luaran
juga digalakkan untuk mengembangkan lagi reputasi dan potensi Bahasa Arab
aidien.
d. Bertutur ( Muhadathah ).
Pemakaian method ini,
merupakan peringkat kelancaran setelah melalui urutan-urutan method yang sedia
ada. Proses method ini, adalah untuk merealisasikan setiap apa yang telah
dipelajari dan menambahkan lagi kemahiran dengan cuba menyelami gaya sebutan
dan lafaz asal Arab. Pada peringkat ini juga, perlu disemaikan semangat
mencintai bahasa kedua terutamanya Bahasa Arab.
e. Sosial Intensif ( Mukatthaf
al-Ijtima’i ).
Pemakaian method ini
adalah satu perancangan susulan, inisiatif daripada audien sendiri dalam
mengusai Bahasa Arab. Ini termasuk dengan program social, kelab Bahasa Arab dan
melakukan aktiviti yang membabitkan penggunaan bahasa Arab seperti mengadakan
lawatan serta mententatifkan minggu Bahasa Arab.
Pendekatan Method Pengukuhan
Peringkat Kedua
a. Pembacaan ( Qira’ah )
Pemakaian method ini
adalah sama tidak berbeza, cuma ianya terdapat perubahn dan penambahan dari
perspektif silibus atau kandungan modul. Ini bertujuan menyerapkan audien
melalui proses pengukuhan yang sebenar. Peringkat ini. Pembacaan lebih
ditekankan kepada gaya tatabahasa ( Nahu ) dan pendekatan perubahan kalimah (
Sorof ). Ini amat penting, untuk memberitahu audien perubahan sentiasa berlaku,
penambahan dari segi struktur dan konteks ayat agar audien dapat mengikuti
pelajaran dengan mudah dan baik disamping menghindarkan kekeliruan.
b. Mendengar ( istima’ )
Pemakaian method ini
seterusnya menggabungkan kemahiran mendengar kaset dan mencatit keperluan tertentu semasa
menonton filem dokumentari yang diarahkan oleh fasilitator. Ini
bertujuan merangsangkan lagi keupayaan mengesan dan mengarahkan proses
pembelajaran Bahasa Arab.
c. Menulis ( Kitabah )
Pemakaian method ini,
lebih menjuruskan kepada cara menjawab latihan
karangan dan juga menulis esei (
Insy’ ) pendek dan mudah. Proses ini bertujuan mendedahkan kepada audien
mengenalpasti penggunaan dari segi perkataan disamping mengintegritikan
pemakaian tatabahasa ( Nahu ) yang tepat dan betul.
d. Bertutur ( Muhadathah )
Pemakaian method ini
seterusnya difokuskan kepada aktiviti-aktiviti di dalam kelas sesama audien dan
dibantu oleh fasilitator bagi memastikan penggunaan perkataan semasa berdialog dan berkomunikasi yang memberi
impak yang baik dengan mengambil kira
kekerapan pertuturan mereka. Ini bermakna bertutur dengan menggunakan Bahasa
Arab diwajibkan semasa berada di dalam kelas atau kursus.
Peringkat pengukuhan ini
perlu kepada pemantauan oleh fasilitator bagi mengemaskinikan kelancaran dan
keberkesanan pembelajaran. Manakala pemakaian Method Sosial Intensif
pada peringkat ini mengikut keperluan kerana ia juga masih menyumbang kearah
pengukuhan pembelajaran Bahasa Arab seterusnya.
Pendekatan Method Pemantapan
Peringkat Ketiga
a. Pembacaan ( Qira’ah )
Pemakaian method ini, akan
menditilkan dari segi kepelbagaian buku-buku rujukan agar audien tidak begitu
terikat dengan satu gaya bahasa yang menarik minat dan penambahan baru seperti
pembelajaran ilmu retorika ( balaghah) termasuk badi’, bayan dan juga
pembelajaran berkaitan dengan syair, qasidah dan seumpamanya. Sesuatu yang
lebih menarik juga pada peringkat ini, pengkaiaan bahasaArab di dalam al-Quran
juga akan ditekan memandangkan ia memberikan keistimewaan dalam memperkatakan
kehebatan mukjizat al-Quran yang diturunkan dalam Bahasa Arab.
b. Menulis ( Kitabah )
Pemakaian method ini lebih
menekankan penulisan karangan dan surat berserta dengan jumlah perkataan yang
sesuai agar dapat dianalisa kemahiran dan keupayaan dalam tempoh masa yang
telah ditentukan oleh fasilitator kepada setiap audien.
c. Mendengar ( Istima’ )
Pemakaian method ini perlu
dikekal dan diteruskan dengan memperkenalkan system mendengar dan menulis dari
unkapan yang diucapkan samada dari fasilitator, kaset, dan filem. Ini termasuk
mendengar pada jangka masa tertentu dan menjawab soalan secara terus,
hasil dari program tersebut. Ini akan
memberi kekuatan ingatan dan keupayaan berfikir menggunakan perkataan yang
sesuai dan tidak lari dari maksud yang diperlukan.
d. Bertutur ( Muhadathah )
Sekalipun pemakaian method
ini penting dan berkesan terhadap audien, namun
pada peringkat ini juga perlu bertutur sambil menekankan
pengimplimentasian tatabasa dan juga perlu membaiki gaya pembawaan pertuturan
agar ia lebih mudah difahami dan jelas.
Seterusnya, Method
Sosial Intensif juga dilihat kepada keperluan, bagi membuka minda audien
supaya lebih teles dan berkeyakinan dengan pertuturan mereka. Program beramah
mesra dengan tenaga pengajar IPTS samada tempatan mauhupun luar negara dan
seumpamanya dapat memberi peluang kepada mereka yang berminat mengembangkan
lagi penggunaan Bahasa Arab . Tambahan dari itu, progran di radio dan
telivisyen juga dapat menghubungkan audien dengan dunia Bahasa Arab.
Penutup
Pembelajaran dan pendekatan yang
berkesan Bahasa Arab Moden pada hari ini sering diperkata dan dibincangkan
setiap masa oleh mereka yang prihatin dan cintakan budaya dan peradaban bahasa
tersebut.
No comments:
Post a Comment