Sunday, November 22, 2009

Dilema Seorang Kuli


Aku, kuli memang sentiasa dalam dilema…

Bila aku tak buat kerja,
Aku pemalas …
Bila bos tak buat kerja,
Dia sibuk.

Bila aku main telefon,
Aku salah guna kemudahan pejabat,
Bila bos main telefon,
Dia menguruskan hal pekerjaan.

Bila aku baca surat khabar,
Aku membuang masa.
Bila bos baca suratkhabar,
Dia mengikuti perkembangan semasa.

Bila aku memerintah,
Aku besar kepala.
Bila bos memerintah,
Dia berwibawa.

Bila aku membuat sesuatu tanpa disuruh,
Aku nak menunjuk terror.
Bila bos membuat benda yang serupa,
Dia memang terror.

Bila aku berhenti kerja,
Aku mencari susah.
Bila bos berenti,
Aku lagi le susah …… !!!




No comments:

Dilema Seorang Kuli Peringatan Bagi Yang Hidup: Dilema Seorang Kuli Dilema Seorang Kuli

Sunday, November 22, 2009

Dilema Seorang Kuli


Aku, kuli memang sentiasa dalam dilema…

Bila aku tak buat kerja,
Aku pemalas …
Bila bos tak buat kerja,
Dia sibuk.

Bila aku main telefon,
Aku salah guna kemudahan pejabat,
Bila bos main telefon,
Dia menguruskan hal pekerjaan.

Bila aku baca surat khabar,
Aku membuang masa.
Bila bos baca suratkhabar,
Dia mengikuti perkembangan semasa.

Bila aku memerintah,
Aku besar kepala.
Bila bos memerintah,
Dia berwibawa.

Bila aku membuat sesuatu tanpa disuruh,
Aku nak menunjuk terror.
Bila bos membuat benda yang serupa,
Dia memang terror.

Bila aku berhenti kerja,
Aku mencari susah.
Bila bos berenti,
Aku lagi le susah …… !!!




No comments: